„ A mi honlapunk célja nem az eladás, csak tájékoztatunk, és megmutatjuk a szolgáltatásunkat.” Ez a tévhit vezet oda, hogy sokan nem értik, miért a konkurenciánál köt ki a célcsoportjuk. Mert sehogy sem állnak az énmárkával. Mi köze ennek a vállalkozásához?

 

Sokan csak egy honlapot akarnak. Ahol tájékoztatni szeretnék a célcsoportjukat.
És úgy vélik, hogy ennyi elég is. A kellemetlen igazság az, hogy aki 2017-ben nem eladni akar a honlapjával, az a „honlapot készíttetek játék” alapjait értette félre.

„Nekünk nem az eladás a legfőbb célunk a honlappal.  A honlap elolvasásától pedig senkinek nem lesz kedve elkölteni egy komplexebb szolgáltatásra a milliókat. Nem a honlap felkeresésétől fog jelentkezni az igény.”

Hol itt a hiba?
Miért nem elég korrekten tájékoztatni a látogatót a cég szolgáltatásairól, mert az „igény úgyis benne van már”?

Egyes szolgáltatások, termékek esetében tény, hogy a célcsoport azt sem tudja igazán, hogy ő azt a szolgáltatást keresi, amit Ön nyújtani akar. Nagyobb az esélye, hogy csak beírtak a Google-be egy keresést, egy problémát, vagy egy igényt. Még nem abban gondolkodnak, hogy igénybe veszik ennek érdekében az adott szolgáltatást (azt se tudják, hogy erre van ehhez szükségük), csupán felismerték a problémájukat, vágyukat.

Egyes esetekben tudják, és célirányosan keresnek az igényük alapján. (pl. luxusszolgáltatásként igénybe vehető kertépítést).
Azonban mindegyik esetben eladásról van szó. Utóbbi esetében is: önmagát adja el nekik.


Hogy áll az énmárkával?

Minden honlapszöveg, webszöveg (nem blogcikkekre gondolunk) az értékesítési kategóriába tartozik.
A honlapja is az eladásról szól.
Hiszen az Ön cégét, annak szolgáltatását képviselik. Prezentálják.
Benyomást keltenek, szimpátiát vagy ellenszenvet.

Éppen úgy, ahogy egy személy esetében minden apró mozzanat, szokás, viselkedési forma meghatározza a róla kialakult képet. Az énmárkába beletartozik a személyiség is. Az, hogy miként kommunikál valaki; milyen a hozzáállása a dolgokhoz; milyenek a képességei, a szakmai tudása.

John Purkiss szerint az énmárka az önmarketing legfontosabb eszköze. Jeff Bezos - Amazon alapítója – állítása szerint pedig az „énmárka nem más, mint amit akkor mondanak rólunk, amikor kilépünk a szobából!"

Egy weboldal kommunikál a célpiaccal, de nem mindegy hogyan.
A weboldalon pedig önmagát adja el.

Cégét teszi szimpatikussá. Ezt pedig igen nehéz, ha ugyanazon elcsépelt sablonokat használja, mint a többi konkurens cég a honlapján. Referenciái pedig mindenkinek vannak.

Önnek a száraz tényeken kívül a célcsoport igényére kell, hogy refrektáljon. Ehhez pedig nem elég, hogy elmondja, hogy Ön profi. A marketing a befolyásolásról szól (pozitív értelemben), és szoros összefüggésben áll pszichológiai ismeretekkel.

Nem hagyható figyelmen kívül, hogy emberekkel akad dolga. A kommunikációnak pedig vannak szabályai. Az online felületen még inkább. Hiszen személyes interakció hiányában zajlik a kommunikáció.
A „szelektálás, görgetés, átfutás” pedig az online webes világ szerves része.

 

Ön úgy adja el magát a honlapon, mint más az állásinterjúra jelentkezéskor

Vajon miért van az, hogy minden egyes álláskereső - aki már meglévő igényekre reagál, adott esetben nem ő kelti fel az igényt, hanem szükség van egy munkakör betöltésére - ugyanazon elcsépelt és sablonos állításokkal próbálja meg megfogni a leendő munkaadót az önéletrajzában?

Szeretne szimpatikusabb lenni, demonstrálni a szaktudását.
Meggyerő lenni a többi jelentkezővel szemben.
Mégsem megy. Pedig ő is hasonló nettó bért jelöl meg az önéletrajzban, mint a másik. Nem megfizethetetlen.

Ma már nem elég csak „jól végezni a dolgát”. Nem elég a szakmai tudás, a referencia.
Épp úgy, mint egy álláskeresésénél, a vállalkozói életben sem.

 

Nem tudnak különbséget tenni?

Épp úgy, ahogy a sok „jó kommunikációs képességgel rendelkezem”, „csapatjátékos vagyok” cv-ben virító unalomig lerágott, semmitmondó információkra nem kapja fel a fejét egyetlen munkaadó sem, a potenciális megrendelő sem tud Ön és konkurense közt különbséget tenni.

Ahhoz, hogy mindez megtörténjen, a képletből kihagyhatatlan az Énmárka.
Mindebben szerepe van a honlapon a fotóknak, szövegeknek, de még a nehezen vagy éppen könnyen kitölthető űrlapoknak is. A Facebookra kiposztolt anyagoknak.

Egy önéletrajzban is másképp fest, ha a száraz információk helyett konkrétumokat ad egy illető: Kiváló megérzés, és szakmai tudásom van az emberek kiválasztásában (HR-es kiválasztó munkatársnál), mert az új alkalmazottak toborzásánál eredményességemet hűen tükrözi, hogy az általam választottak jelentős része a mai napig az adott pozíciót tölti be.

Egy állásra való jelentkezéskor egy egyén ugyanazt teszi, mint mások saját szolgáltatásuk demonstrálásánál és cégük bemutatásánál: megpróbál eladni. Minden munkára jelentkező saját magát adja el az önéletrajzban egy állásinterjúra.
Egy személyes találkozóra pályázik. De vajon be is fogják hívni?

 

Az élet egy nagy állásinterjú, nem mindegy mivel nyűgöz le másokat

Szomorú tény, de Ön csak egy a sok-sok egyforma jelentkező közül a potenciális megrendelőnél, aki szeretné kiválasztani azt, aki megfelelő lesz a munkára.

Akkor fog kitűnni, ha megfelelően tudja kommunikálni: „még egy ilyen személyt/céget nem talál”. Énmárkája mindenkinek van. Hiszen tulajdonképpen a mások fejében rólunk kialakult képről beszélünk. Ön mennyire építi ezt az énmárkát tudatosan?

Ahhoz, hogy kitűnjön egy cég a tömegből; meg kell találnia azt is, amiben más, mint a többiek. Nem hiába találkozhat minden egyes igényes Briefben bármely marketingcégnél azzal a kérdéssel, hogy „Miben más, mint a konkurenciája? Mi az, ami megkülönböztethetővé teszi a piacon?” Egy jól felépített énmárka egy cég életében is rendelkezik egyedi jellegzetességgel.

Legfőbb célunk megrendelőink igényeinek időben történő kiszolgálása. – viszont azilyen jellegűállítások nem teszik azzá. Más is ugyanezt állítja. Az információ pedig elmegy a fülek mellett.

Az sem mindegy, hogy a szolgáltatását miként kommunikálja.
Ön a többi konkurens céggel ellentétben nem füvet nyír, hanem visszaadja a vasárnapokat.
Nem egy egyedi konyhabútort tervez, hanem megtervezi a reggeleket (komfortos megoldásokkal).

Ön nem okoseszközöket értékesít, amik automatizálják a különböző nyílászárókat és fogyasztási cikkeket. Hanem lehetőséget teremt arra, hogy megalkothassák mások saját forgatókönyveiket a különböző hétköznapi szituációkra. És végre úgy induljon a napjuk, ahogy eltervezték, nem úgy, ahogy alakult.

 

Hogyan kommunikálhat másképp, mint a konkurense?

  • A száraz szakmai információkon és a referenciák feltüntetésén kívül tudatosan elkezdi felépíteni előtte, hogy mitől is minőségi az, amit csinál.
  • Felkelti az érdeklődést azzal, hogy elmagyarázza a részleteket, „bizony ettől lesz az enyém jobb”. (Ezt nem elkészítik, kifejlesztik…)
  • Az ő nyelvén beszél. Azaz megerősíteni benne azokat a fontos érzelmeket, vágyakat, amik már megvannak benne. Az emberek szeretik felismerni önmagukat. Kommunikál velük. Így a kilométerhosszú gigatávolságot Önök közt mindjárt sikerül lerövidíteni.
  • Nem információt ad, hanem kommunikál.

 

A referenciák feltüntetésének, de még egy fotó elhelyezésének is fontos szerepe lehet (pl. a rajta szereplő személy tekintete éppenséggel pont a fő üzenet felé tekint, így figyelemfelkeltő).

Kommunikációalapú világban élünk. A cégek nagy része viszont „nem mer kommunikálni”. A célcsoport stílusában sem kommunikál olyan szívesen, hátha egy nem célcsoportbeli csoport megsértődik a kommunikációján. A lélektelen szövegek és lélektelen honlapok azok, amik csupán tájékoztatnak.

A honlapja felkeresésétől ÖNRE kell, hogy igény teremtődjön. Az Ön munkájára.
Kíváncsi vagyok, hogy észre vette-e, de saját honlapja is eladásra született: arra, hogy eladja ÖNT. Milyen üzenetet kíván közvetíteni magáról?

A cége minősége csak akkor látszik, ha leírja és megmutatja a honlapján. Olyan egyértelmű mindez, hogy a legtöbb cég ki is hagyja. Mi segítünk Önnek abban, hogy ne tegye. Írjon nekünk.