Jó honlap nincs célcsoport-profilozás nélkül. Az ok megértéséhez azonban nem feltétlenül a száraz marketingkönyvek adhatnak választ. Megmutatjuk, hogyan képes egy egyszerű filmjelenet bemutatni: fontos, hogy honlapja jól kommunikáljon a látogatókkal.

 

A Hidden Figures (Számolás joga) c. film egy igaz, azonban eltitkolt eseményeket alapul véve mutatja be a 60-as évek USA-beli űrprogramját. Amikor az Egyesült Államok elképesztő hajszával igyekszik legyőzni az űrversenyben Oroszországot. Ahol a Mercury 7 prototípusának tesztelésére fekete női kalkulátorokat is alkalmaztak.

Egyikőjük azonban az USA első fekete repülőmérnöke lett egy olyan világban, ahol ennek 0 % esélye volt.
Mindössze egyetlen beszédnek köszönhetően.

Olyan kommunikációt folytatott, ami a legtöbb vállalkozásból hiányzik, ami a honlapjukat illeti.
Hogyan ad útmutatót Önnek egy filmjelent?

A válasz hátravan a cikkben.

 

Egy filmjelenet, mely segít megérteni akár a saját honlapját is

Aki ma sikeres honlapot szeretne; olyat, ami nemcsak dísznek van, hanem haszonnal is megdob; bizony nagyon kemény fába vágta a fejszéjét.
A honlap látogatói gyanakvóak, felületesek, és a hatalmas reklámricsaj közepette nehéz elérni az ingerküszöbüket is. De valami bajuk biztosan van, hiszen nem véletlenül keresnek rá egy szolgáltatásra vagy termékre a neten.

Honlap nélkül viszont ma már egy vállalkozás halott.
Nincs más lehetőség: jó honlapot kell készíteni és menedzselni.

 

De hogy van az, hogy az egyik honlap megfogja az embereket, a másik nem?

Egy honlapon számos elem hozzásegítheti a látogatót abban, hogy az „üzenet eljusson hozzá”. Megfogja őt.
Az igazán profi honlapoknál azonban észrevehet valamit: azt, hogy az üzenet frappánsan van becsomagolva.

Ha nem a szavakra figyel, hanem az üzenetre, akkor könnyen felismerheti. A szavak még csak a felszín, a lényeg az, ami kimondva vagy a sorok között benne van a mondatokban. A honlap elemeiben.

A profi honlapok azért olyan profik, ami miatt meggyőző egy reklámszöveg, vagy sikamlós a politikus beszéde, vagy az értékesítő előadása.

MERT MEGGYŐZŐ.
Mert minden esetben pszichológiai elvek is hatnak az emberekre.
De nem mindegy, hogy milyen kontextusba, környezetben kapja meg az egyén az üzenetet.

 

De hát nem etikátlan a befolyásolás?

„Én etikus vállalkozó vagyok. Nem szeretném befolyásolni az embereket.”

Az élet számos területén befolyásoljuk az embereket, csak észre sem vesszük.
A házastársunkat, a gyerekünket, a munkatársunkat vagy a beosztottainkat.
Azonban mindez nem egyenlő a manipulációval. És semmiképpen nem mások becsapásáról szól.
Márpedig, ha Ön tudja, hogy értékeket ad; és szolgáltatása, terméke gondokat old meg, akkor semmiképp se szólhat ez utóbbiról.

 

A befolyásolás a kommunikáció része.
Márpedig, ha nem kommunikál a leendő vásárlóval, akkor hogyan fog eljutni hozzá az üzenet?

De milyen üzenet, hiszen a honlapom látogatója vásárolni akar, én meg eladok neki.
Hiszi Ön, a valóság közben az, hogy valami bajuk van:

Fáj a hátuk, eltörött a szemüvegük, nem tudják koordinálni a projekteket  a cégükben.  
Vagy vágynak valamire.  Szeretnének végre kiülni egy szép kertbe, vagy életük nagy eseményéhez keresik a legfontosabb színhelyet: egy esküvői helyszínt.

A "Rólunk" oldalán sem Önről szeretnének információkat megtudni, és a cége alakulásáról. Hanem arról akarnak többet tudni, hogy vajon megfelelő ragtapaszt tud-e adni az ő sebükre. Érdemes-e Önnel szóba állni.

Önmaguk érdekli őket.

 

Itt jön a képbe a célcsoportkutatás

Egy fejlesztési munka során összekapcsolódik egy honlapnál az üzleti és kreatív vonal. 
A tervezés során előtérbe kerül az üzleti logikai tervezés; a weboldal-startégiai döntések, a célok vázolása; és a legfontosabb szempontok leírása.

Egy honlap „tervezése” során a célcsoport felmérése, a piackutatás nem csupán egy csili-vili kifejezés. A célcsoport helyes meghatározása, kiismerésére pedig sok esetben nem egy megfoghatatlan embertömeget jelent, hanem egyes célszemélyek (szaknyelven: buyer persona) felépítéséből áll.

Ki ő, mit csinál, mi az érdeklődési köre, milyen attitűdöket érdemes nála boncolgatni, mik motiválják.
Egy drága, de a gerincet kímélő irodai széket más megközelítés alapján lehet eladni egy hatalmas irodával rendelkező cégvezetőnek és egy otthon dolgozó könyvelőnek.

A buyer persona tulajdonképpen egy fiktív személy, akit valós adatokra épít fel és a célcsoportját képviseli.  Valós embereket képvisel.

 

Ismernie kell a vásárlóját, hogy el tudjon neki adni a honlapján

Egy honlap elkészítése során kihagyhatatlan a célcsoport-profilozás.
Lehetséges, hogy mindenki egyetértsen Önnel?
Nem.

De arra van módszer, hogy többen fogadják el az üzenetét. És éppen azok fogadják el, akik ténylegesen a célcsoportja.
Az online értékesítésben a bizalomnál értékesebbet nem szerezhet.
Csak akkor lesz képes eladni bármit a honlapján is, ha képes elérni, hogy az érkező látogatók megbízzanak Önben.

Egy jó honlap nem traktáltja a potenciális vásárlókat, hanem minden részén rájuk bízza, hogy eljussanak a következtetésre. Az honlap látogatója ilyenkor úgy érzékeli, hogy ő hozta létre azt a következtetést (kell neki a termék), ezért el is fogadja.

 

Egy filmjelent, ami megmutatja, hogy hogyan kell a célcsoportjával kommunikálnia

A Hidden Figures (Számolás joga) c. film az ötvenes évek végén és a hatvanas években játszódik. Amikor is az Egyesült Államok elképesztő hajszával igyekszik legyőzni az űrversenyben Oroszországot.

Ebben az időben nem volt könnyű feketének lenni. Nőnek különösen. Nőként a NASA-nál dolgozni pedig maga a „Lehetetlen küldetés”.
Az igaz történeten alapuló sztori, három fekete zseni nőt mutat be, akik kalkulátorként segítik John Glennt feljuttatni az űrbe.

Azonban egyikük Mary Jackson hiába szeretne rakétasebességgel emelkedni a NASA ranglétráján, és mérnökként dolgozni. Az ehhez vezető utat egy, csakis fehéreknek fenntartott főiskola elvégzése jelentette, ami lehetetlennek tűnt.

Ügyét a bíróságra vitte, ahol a bírót alapos profilozás után egy irigylésre méltó érvelésnek vetette alá.


Hogyan zajlott a párbeszéd?

A bíró az elején közölte, hogy a hamptoni főiskola fehér iskola, és Virginia továbbra is szegregált állam. Függetlenül attól, mit mond a szövetségi kormány, vagy a Legfelsőbb Bíróság. Az ő törvényük a törvény.

Kemény szavak, és csökönyös dac.

-        Azonban vannak megfontolandó rendkívüli körülmények - mondta Mrs. Jackson (figyelemfelkeltés)
A bírót kezdte érdekelni, hogy miért is akar egy fekete nő a fehérek iskolájába járni, és mégis milyen körülményekről beszél.

-        Bíró úr, a maga fajta emberek értik, miért fontos az elsőség. (fokozott figyelemfelkeltés)
A családjában maga volt az első, aki szolgált a hadseregben. A haditengerészetnél. Az első, aki egyetemre járt. A George Mansonra. És az első bíró, akit három egymást követő kormányzó is megerősített.

 

Mary kutatott. És előszedte azokat az információkat, amikre szüksége lesz, hogy a célszemélye érzelmeire hasson.
A kulcsszó az első volt.

-        Virginia államban eddig egyetlen néger nő se járhatott fehér iskolába. Ez példa nélküli.
És Alan Shepard előtt –aki rakétára ült, - egyetlen amerikai sem jutott el a világűrbe. Akire örökre úgy fognak emlékezni, mint a new- hampshire-i tengerész, aki először érintette meg a csillagokat.

És én uram, mérnök szeretnék lenni a NASA-nál. De nem lehetek, ha nem végzem el a tanfolyamot abban a fehér iskolában.
A bőröm színét nem tudom megváltoztatni. Ezért nincs más lehetőségem, csak az, hogy én legyek az első. Amire maga nélkül nem vagyok képes.

És ezután jött a legnagyobb dobása:

-        Bíró úr, a ma tárgyalandó ügyek közül melyik fog számítani 100 év múlva? Melyik miatt lesz maga az első?

 

És Mary feltett azt a kérdést, ami szinte ’cselekvésre felhívás’ volt. A bírói attitűdöt (tekintélyszerzés, legyen a neve megjegyezhető, munkáját emlékek őrizzék) simogatva hatott az érzelmekre, és az észre.

Mi volt a bíró válasza?
Kizárólag esti tagozaton Mrs. Jackson.
Mary megkapta azt, amit akart.

1979-ben kinevezték a Langley női programigazgatójává, ahol tovább küzdött a fekete nők érdekében. Ő lett a NASA és az USA első fekete női repülőmérnöke.

Csupán egy beszéd miatt. A kommunikáció miatt, ami megérintette a célszemélyt.
És Ön mennyiere ismeri a célcsoportját? Biztos benne, hogy honapja megfelelően kommunikál vele?