Ha 10 embert megkérdeznénk, hogy mi a legfontosabb része a webáruházának, 8 egész biztos a terméket nevezné meg. Pedig ez csupán a második legfontosabb. A legfontosabb nélkül ugyanis a vevők a vásárlásig el sem jutnak: ez pedig a kereső. Talán azon tűnődik, hogy miként lehet fontosabb egy keresőmező egy terméknél. Megmutatjuk.

 

Ha kíváncsi arra, hogy miként keresnek potenciális vevői a webáruházában, nincs más dolga, csak találomra kiválasztani egy termékét, és leültetni a gép elé az anyját, a testvérét, az alkalmazottját és a gyerek óvónőjét.

Biztosra veheti, hogy négyen négyféleképpen fognak keresni.
Pedig mindegyik ugyanazt akarja.

Lesz, aki parasztésszel esik neki a keresésnek, és lesz, aki konkrétan vagy hallomásból ismerve a termék típusnevét fogja beírni a keresőbe. És lehet olyan is lesz, aki félre fogja gépelni a keresést.

 

De vajon mindegyik meg fogja találni azt, amit keres?
Vagy arra a következtetésre jutnak, hogy Ön nem értékesíti a kiválasztott terméket?
Dehogynem, hiszen ott van a termékpalettában.
Azonban ezt csak Ön tudja.

Ha jó a webáruháza keresője, akkor a vevő mindegyik keresőverzióval pillanatok alatt megtalálja a keresésnek megfelelő terméket, és rakhatja is azt a kosárba. Rossz keresővel azonban úgy fogja értelmezni, hogy Önnél nem kapható az adott termék.
Ezzel pedig egy vásárlótól búcsúzhat el.

A látogató nem vesz részt a webáruház lefejlesztésében, így egy keresés megindítása előtt nem tudja, hogy lehet-e ’így’ vagy ’úgy’ keresni benne.

 

A webáruház keresőjén állhat vagy bukhat egy vásárlás

Egy jó keresővel uralhatja a piacát, rossz keresővel viszont egy használhatatlan webáruházat birtokolhat, és szomorúan nézheti a rossz konverziós adatokat.

Igazán jól működő kereső nélkül hiába a vásárlási kedv, nem adja meg a látogatók számára azt, amit keresnek.

 

De mik lennének a kereshetetlen webáruházak legkritikusabb típushibái?

A kereső személyek igényeit kiszolgáló keresőknek számos részletre kell figyelnie. Ehhez viszont megfelelő fejlesztés szükséges.

Olyan fejlesztési kivitelezések, melyek a felhasználó szemszögéből közelítik meg a helyzetet.

Az utóbbi években a Smashing Magazine szerkesztői csapata több tanulmányt is végzett, hogy kikutassák a bevett dizájner-megoldásokat és fejlesztési praktikákat.

A Smashing Magazine az egyik legigényesebb online portál fejlesztés témában. Számos témában kutatnak. Többek közt az USA 50 legnagyobb webáruház keresőjét is górcső alá vették. És százalékos következtetéseket vontak le az eredményekből.

 

Kereső hibája: Nem kereshetek konkrét terméket a honlapon

Amikor a termékeket elképzeli a webáruházában, bizonyára kategóriákban gondolkodik.
Valamint bizonyos kulcsszavakban.

Egy háztartási és konyhafelszerelést értékesítő webáruháznál a bogrács, zománcozott bogrács; míg egy műszaki cikket értékesítő webáruházál a laptop, a hajszárító, akkumlátor, mobiltelefon kulcsszavak lesznek terítéken  a kategóriaoldalakon.

De mi a helyzet, ha én kifejezetten egy Philips HP 8103 hajszárítóra vágyóm?
Mert ismerem. Mert hallottam róla, és utána is olvastam.
Vagy netán 6 év használat után az otthoni példány felmondta a szolgálatot, de nem vennék újra másik fajtát.

 

A Smashing Magazine 50 usa-beli webáruházra kiterjedő kutatásának eredményei alapján a webáruházak 34%-ában nem lehet pontos terméktípussal keresni.

Pedig egy típusszámot vagy konkrét terméknevet ismerve nem fog a kereső személy vargabetűket írva hatszor annyi időt tölteni egy kereséssel, a legegyszerűbb utat választja.

A kulcsszavakra építetett keresők (tehát csak hajszárító kifejezésre fogok találatokat kapni) legnagyobb hibája, hogy a webáruház keresője nem tudja az amúgy a termékoldalon megtalálható típusszámot/konkrét terméknevet visszaadni a találatok között.

Az eredmény? A látogató továbbáll, hiszen az adott áruházban feltételezhetően nem kapható a hőn keresett termék. Garantált az elvesztett konverzió.

De az is lehet, hogy a kereső nem készült fel az ebédszünetben gyorsan kivitelezett keresésekre. Az elgépelt szavak, és kifejezések, valamint a rosszul beírt terméknevek nem ritka jelenségek. A szigorú kereső ilyen esetben viszont ismét a konverzió rovására dolgozik.

A típusszámra és elrontott keresőkifejezésekre választ adó keresőkkel kevesebb vásárlót veszíthet.

 

 Kereső hibája: nem értelmezi a szinonimákat

A „talán így keresnek majd rá” féle hozzáállással árbevételtől eshet el.
Márpedig, ha megköveteli webáruházában, hogy az Ön szóhasználatával, netán a szakmában elterjedt kifejezésekkel keressen egy vásárló, esélyt ad rá.

Ezt pedig nem is olyan nehéz elképzelni, mivel a Smashing Magazine 50 usa-beli webáruházra kiterjedő kutatásának eredményei szerint az oldalak 70%-a megköveteli, hogy az ő szóhasználatukkal keressenek a vevők.

A keresett termék szinonimáját beírva a keresőbe már nem ad ki találatot.
Önnek lehet logikus, hogy megpróbálja egy másik kifejezéssel a keresést, azonban egyesek ilyenkor inkább elhagyják az oldalt.

Érdekel, hogy észrevette-e a szinonimákra történő keresés fontosságát.

A legjobb kereső ismeri a szinonimákat és visszaadja azokat, felkínálja azokat.
A vásárlótól nem várható el, hogy tudja, Ön miként szerepelteti a termékeit az oldalon, ha először jár ott.

 

Kereső hibája: kitalálja a gondolatokat

Autocomplete.

Az egyik legnépszerűbb funkció, amikor a kereső már a gépelés közben (Google-effektus) keresési kifejezéseket javasol. Ergo, kitalálja a keresést.

A legnépszerűbb ok ennek használatára, hogy a népszerű termékeket a figyelem középpontjába tudja helyezni. Valamint a kereső személy számára fontos, de nem ismert (eszébe nem jutott) kifejezéseket is előtérbe hozza.

Azonban túlzott használata az eladásokra is hatással lehet.
A legnépszerűbb kifejezéseket túlzottan előtérbe toló keresővel más terméktípusokat a polcon hagyva az eladások is e termékek felé húzhatnak. Ez pedig hosszútávon a versenyképtelenséget és költségek növelését hozhatja magával.

E funkciót nem célszerű összetéveszteni olyan pozitív keresőfunkciókkal, mint pl. a keresett kifejezés megtartása a találati oldalon.

Egy adott termékre keresve a keresés szűkítésének lehetősége bármikor szóba jöhet. Márpedig a legfelhasználóbarátabb kereső ilyenkor megtartja a beírt kifejezést, és nem várja el, hogy újra beírja azt a vásárló.

Mint ahogy a keresési előzmények mutatása sem negatívum.
Hiszen a böngészést számos hétköznapi tényező megszakíthatja. A memóriára hagyatkozó vásárló pedig ilyenkor bajban lehet egy rossz keresővel.

 

Mi a legjobb kereső jellemzője?

A többszintű kereső sok esetben helyettesíti a böngészést.
Ugyanis általa nincs szükség új oldalbetöltésre, vagy kategóriaoldalakon bejárt útvonalakra. Gyorsan és egyszerűen kiválasztható egy márkanév, kategória, majd típus.

Jó, ha a kereső minden kategóriánál ajánl további terméket, valamint, ha a kereső billentyűzettel is használható. Egy jó kereső kezeli az elírásokat, és a szinonimákat.  És a típusszámokra, valamint konkrét terméknevekre is találatot ad.

Rendezési lehetőséget, szűrési lehetőséget ad, és megtartja a beírt keresési kifejezést. És csak óvatosan javasol.

Roppant nehéz ideális keresőt kialakítani és kilogikázni. Éppen ezért egy jó kereső versenyelőnyhöz juttathatja. A könnyű keresés, és gördülékeny vásárlói élmény ugyanis több befejezett vásárlást jelent.