Több ponton firtatták a versenyképeséget és annak megteremtéséhez és fenntartásához szükséges eszközök indikálását és használatát számunkra azonban ebben a posztban két szegmens, két beszédes „adat” lesz a legfontosabb, lássuk is ezeket.

1. Mérsékelt innováció: a szektor még mindig csak mérsékelten innovatív, bár érzékelhető fejlődés ezen a területen.

2. Marketing nélkül próbálnak életben maradni: A KKV-k 56 százaléka még weboldallal sem rendelkezik, 29 százalékuk pedig semmilyen marketing tevékenységet nem végez.

A sorrendiség az elemzés „kronológiáját” követi, de talán szerencsésebb is az mérsékelt innováció boncolgatásával kezdeni, mert ott mutatkozik némi fény az alagút végén. Jelesül, hogy a hazai vállalkozások elhagyni látszanak a Pató Pál féle „ej ráérünk arra még” filozófiáját, de még mindig ott gyökerezik bennük a madáchi gondolat: „Be van fejezve a nagy mű, igen. A gép forog, az alkotó pihen. Évmilliókig eljár tengelyén, Mig egy kerékfogát ujítni kell..” Valahogy ennek az utóbbi idézetnek a tényétől és valóságtartalmától nehezen szabadulunk meg, pedig időt ugorva, ma már semmi nem jár el a tengelyén évmilliókig, mindent javítani kell, ha azt szeretnénk, hogy az működőképes legyen.

Innováció nélkül nincs fejlődés, nincs előrehaladás, nincs versenyképesség, tehát nincs haszon sem. A második elemzési adat már beszédesebb, itt egy konkrét számmal is találkozunk, ami valljuk meg eléggé elkeserítő. A hazai feltörekvő vállalkozások 56 százaléka nem rendelkezik weboldallal, tehát önmagát, szolgáltatásait, termékeit nem népszerűsíti az interneten, legalábbis nem a legelemibb formában. Ez az adat két okból is figyelemfelkeltő: egyfelől némi elmaradottságot jelez – talán itt kapcsolható az innováció hiányához – valamint, hogy a szóban forgó vállalkozások még weboldal nélkül is nyereségesen fungálnak.

Ez utóbbi nem vetít előre mást, mint hogy az adott szakterületeken bőven hagynak még kiaknázatlan területekhez – jelesül bevételt, pénzt – hiszen egy jól felépített, profi szakemberekkel elkészíttetett weboldal kimondhatjuk, hogy nem terme mást, mint hasznot. Hiszen amennyiben az adott tartalomhoz passzol a forma és ezt elérhetővé tesszük a világhálón, az egyre forgalmasabb információs sztrádán, akkor abba biztos, hogy nem bukunk bele, sőt.  Nem titkolt célunk, hogy a magunk eszközeivel ezen a meglehetősen rossz statisztikai adaton lehetőségeinkhez képest a legtöbbet javítsunk, mely szolgáltatónak, megrendelőnek és a vásárlóközönségnek is közös érdeke.