Az Ön weboldala mennyire felhasználóbarát?
Sokat veszthet vele, ha nem tudja pontosan, vagy csak sejtése van róla. Hiába a sok látogató, a folyamatos Adwords hirdetés. Egy weboldal konverziója nem itt dől el, hanem az oldalon.

Nem elég felhasználóbarát. Lehet, hogy emiatt nincs megrendelése, holott nagy a weboldal forgalma?

Önnek is elsődleges célja a weboldalával kapcsolatban, hogy minél több látogató érkezzen rá? Minél nagyobb forgalmat generáljon?

Akkor Ön is elköveti a „tipikus hibát” a weboldalakkal kapcsolatban. Ugyanis hiába van akár több száz látogatója az oldalának, ha nem „érzik” jól magukat az oldalon.

Nem tudnak könnyedén eligazodni a tartalmak között, és nem történik meg esetükben semmilyen konverzió (értsd: Konverzió keletkezik, ha a honlap látogatója valamilyen, a honlap tulajdonosa számára értéket jelentő dolgot tesz,feliratkozik, letölt, ajánlatot kér stb.).

Közhely, de a forgalom generálása bizony pénzbe kerül.

Azonban nincs annál veszteségesebb eset, mint amikor sokat költ a forgalomszerzés céljából, azonban a legvégén nem nagyon profitál belőle igazán.

A forgalom sokba kerül. A jó forgalom azonban még inkább. A látogatók szerzésével viszont csak félig teljesít egy kampányt.

A lényegi kérdések a honlapon dőlnek el: konvertál avagy sem?

A forgalom megszerzése olcsóbbá válik, ha jól konvertál egy oldal. Értelemszerű, hogy ilyenkor nagyobb a megtérülés.

Ráadásul, ha egy oldal használata könnyű, akkor sok oldalletöltést kap, mindemellett kevesebb lepattanást.  A visszatérő látogatók és a magasabb konverziók előre jósolhatóak, ami ráadásul még a keresőkben elért pozíciók tekintetében is előnyös.

Felhasználóbarát oldal létrehozása elméletben könnyű, azonban a gyakorlatban jóval nehezebb. És hiába a nagy forgalom, ha az végül nem konvertál.

A jól ismert UX tehát nélkülözhetetlen egy honlap esetében. De vajon minden weboldalkészítő cég rendelkezik azzal a tudással, tapasztalattal és rutinnal, hogy egy weboldal esetében kiválóan használja az UX-et?

Mi az UX? Tudjon meg róla többet: Miért nélkülözhetetlen az UX egy weboldal esetében?>>>

Egy oldal konverziója emelhető, ha megismeri, hogy mi akadályozza a konverziót. Egy weboldal esetében ezért egy UX design a felhasználói élmény tervezését valósítja meg.

Egy profi weboldal elkészítésének projektje ezért általában nem egyszereplős, hanem csapatmunkában zajlik. Ahol többek között az UX design révén olyan folyamat valósul meg, mely javítja a felhasználói elégedettséget.

3 rejtett ok, ami miatt nem elég felhasználóbarát egy honlap

Nem elég „egyszerű”

Egy honlap esetében minden aloldalnak van egy célja. Lehet ez a feliratkozások megszerzése (hírlevél, csalitermék letöltése), vagy ajánlat kérése. Netán az, hogy  egy másik aloldalra invitálja a látogatót.

Ha egy aloldalnak nincs célja, akkor nem tudja egy adott útvonalon végigkísérni a látogatót. A túl sok információ csökkentheti az oldal teljesítményét. Bárhonnan is érkezik egy látogató (Adwords-hirdetés, Google, Facebook hirdetés stb.), csak egy bizonyos információval  rendelkezik a cégéről, termékéről, ajánlatáról.

Ezért minden információt szükséges neki megadni, ami az adott célhoz szükséges– ami pedig nem a cél elérését segíti elő, azt törölni érdemes.

Bonyolult oldalak esetében alacsony konverzióval számolhat. Ha nem érthető az oldal belső logikája, úgy szintén.  Borítékolható a bonyolultság, amennyiben:

  • túl sok információ van a cégről, azonban a látogatót a termék érdekli igazán.
  • nehezen érthető, és zsúfolt szövegrészekkel van teli a honlap.
  • vagy szakzsargontól hemzseg, és nem közérthető.

A lényeges információk ott vannak, csak nem szem előtt

Ha a lényegi információk a főoldalon a jobb alsó sarokban vannak elhelyezve, akkor szinte garantált, hogy kevesen fogják azt észrevenni.

A tapasztalt weboldalkészítők tudják, hogy egy honlapon érdemes megfogalmazni már a főoldalon egy értékajánlatot, amiben magyarázatra kerülnek a termék vagy szolgáltatás előnyei.

Hogyan javítja a potenciális vevő helyzetét, kinek fontos, kinek jó? A legfontosabb információkat a „hajtás feletti” (görgetés nélkül látszik) részben ideális elhelyezni.

Gyakorta szemkamerás teszttel, hőtérképezéssel és kurzorkövetéssel is mérik egy honlap hatékonyságát.

A konverziót szintén csökkentheti, ha megválaszolatlanul marad egy kérdés, vagy a látogató nem kap elég infót a döntéshozáshoz.

Ha követhetetlen számára a logika, vagy nem egyértelmű számára, hogy milyen szakértővel áll szemben és hol lehet elérni.

Máshogy épül fel, mint a megszokott

Vannak olyan elemei a honlapnak, ami íratlan szabályként követendőek. Az ettől való eltérés nem csak zavaró lehet, de a hatékonyságot is csökkentheti.  Megszoktuk már, hogy nagyjából hogyan épül fel egy oldal.

Egy webáruház esetében a termékkategóriákat és a regisztráció lehetőségét hol keressük.  Mi lehet a navigációs sáv, vagy merrefelé található a keresődoboz.

Az alapelvárásoktól történő eltérés szintén komoly következményekkel járhat a konverziót illetően.

Úgy érzi egy honlap felépítése túlságosan komplex és stratégiai tervezést igényel?
Jól gondolja.

Weboldalának hatékonysága azonban többet fog nőni, ha nem csak a forgalomszerzésre figyel. Éppen ezért egy weboldal, vagy egy webáruház esetében már a kezdetek kezdetén célszerű alapos tervezésessel indítani. Ehhez pedig egy csapatra lesz szüksége.