A kommunikáció trükkös dolog, mert minden kommunikál egy honlapon. A „hiány” is. John Caples szerint, ha a hirdetése - adott esetben honlapja szövege - érdekes, akkor az emberek végigolvassák. Ha a hirdetése, honlapja szövegei unalmasak, akkor a rövid szöveg sem menti meg.

Az emberek nem olvasnak a neten megállapítás „részben igaz”. Mégis honlapja lelke a szöveg, még akkor is, ha az emberek „vizuálisak”. Hogyan áll össze ez a paradoxon?  

Minden kérdésre felelt válasz kommunikáció. De a hallgatás és válasz hiánya is kommunikál: azt kommunikálja, hogy nem tud, vagy nem akar rá válaszolni.

A honlapja is kommunikál. A céges kommunikáció pedig két dolgot egészen biztos elárul Önről: ki Ön, és mit szeretne.

A honlapja minden szöveges eleme kommunikál. Vagy jelez, hogy milyen cselekvést szeretne elvégeztetni a látogatóval. (Kattintson, iratkozzon fel, írjon stb.)

A kommunikációjából - melyet saját honlapja is folytat - pedig kialakul a cége kommunikációs arculata. Akkor is, ha nem szeretné. Minden „arculati elem” a benyomás (imázs) keltésében játszik szerepet.

Ha Ön pl. minden kérdésre válaszol részletesen, az az arculata része, a benyomás viszont az lesz, hogy Ön segítőkész.

Az imázs az, amilyennek az arculata - az Ön cége - tűnik. Az imázs az ügyfelei fejében levő kép az Ön cégéről, személyéről, szolgáltatásáról. Ennek felépítése a látottak alapján valósul meg. Amit látnak, hallanak és tapasztalnak a cégéről.

Hogy jön ide a honlap szövegezése?

 

Erős tévhit Önben: Az emberek nem olvasnak a neten
’Az emberek nem olvasnak a weben. Inkább vizuálisak. Minek ennyi szöveg a honlapomra?’

Még mindig makacsul tartja magát a mítosz hazánkban is, hogy az emberek nem olvasnak el hosszú tartalmakat a weben. A tapasztalatok viszont azt mutatják, hogy az olvasók és a keresők is szeretik ezeket.

Részben azonban igaza van.

Jacob Nielsen még 1997-ben állapította meg egy alapos kutatást követően e megállapítást.  Majd a Moz.com is megismételte később. A következtetésük pedig az lett, hogy nagyon kevesen vannak, akik az egész szövegeket olvasnak végig.

A „mindent elolvasók” száma kb. 15-16%.
De miért lenne ez gond?

Egy ízlésesen felöltözött, igényes tárgyalópartner esetében sem vesz górcső alá minden egyes apró részletet a kinézetétén – a fülbevalótól kezdve, a karórája másodpercmutatójáig-, azonban az összkép mégis belopja magát a szívébe.

Szimpatikus lesz.

Miért készüljön maximális szövegezés a honlapjára, ha kevesen olvassák teljes egészében végig?

Arra kell törekednie, hogy abba a 16%-ba a legmegfelelőbb emberek tartozzanak. Azonban azok, akik kiesnek ebből a 16 %-ból is (!) olvasnak.

Méghozzá szkennelve.

Vagyis átfutják a szöveget. A címeket, alcímeket, kiemeléseket olvassák el a leginkább, és ezek alapján hozzák meg a döntést, elolvassák-e az adott szövegrészt. Olyan elemek, amik érzelmi reakciót váltanak ki, például kíváncsivá tesznek vagy meghökkentenek.

Olyan elemek, amik továbbolvasásra ösztönöznek. Ha a szöveg megfelelőn tagolt, szellős, és a legfontosabb információ láthatóvá van téve, a hosszú szöveg sem zavaró.

Aki azt mondja, hogy ő soha nem olvasna el ennyi szöveget, mint amennyi a honlapján van, az összetéveszti magát a vásárlóval.

A legnagyobb hiba, ha magából indul ki.  „Az én cégem és ügyfélköröm más”- megállapítás örökzöld tévhit. A valóság viszont mást mutat.

A honlapján minden kommunikál.
A hiány is.

A hiány érzete, hogy nincsenek válaszok. Meggyőző érvek. Visszajelzések.
Vizuálisan átfutva a honlap önmagában is hiányos.

 

Az emberek azt olvassák el, ami érdekli őket

Az emberek egy szolgáltatás vagy termék megvásárlásával egy probléma megoldását keresik. Egy igény vagy vágy beteljesülését.

Mindenkit érdekel az, hogy egy problémájukat hogyan és milyen módon oldhatják meg. Érdekli őket, hogy miként tehetik kényelmesebbé az életüket.

Ha a terméke problémákat old meg (enélkül nem beszélhetünk piacképes termékről), akkor lehetséges olyan szöveget írni, amit elolvas a célcsoport.

Miért?
Mert róluk szól és megoldja a problémájukat.

 

Ezért jár jól honlapja komplexebb webszöveggel

A hosszabb szövegnek is megvannak az előnyei.
Ajánlata, szolgáltatása értékét nagyobb eséllyel tudja felépíteni.
Több előnyt tud bemutatni.
A termékkockázat csökkentése érdekében kezelhet minden kifogást. Ez pedig növeli a célcsoportban a bizalmat.   

 A szöveg megválaszolhatja a leggyakoribb ügyfélszolgálati kérdéseket, így csökkentheti az ügyfélszolgálata terhelését.   A teljesebb szövegek jobban teljesítenek a keresőkben is.

Könnyebb átfutni őket. Idő vagy kedv hiányában az alcímek és kiemelések elolvasásával is üzenetet közvetíthet.

A komplexebb webszöveg előnye, hogy nagyobb az esély rá, hogy hosszabb ideig fenntartsa a potenciális ügyfele figyelmét. Így arra is lehetőség nyílik, hogy többet érvelhessen a terméke mellett. A vásárlás esélyét növelve ezzel.

 

Bőséges szöveg, vagy kevés tartalom?

Komplexebb és drágább termék és szolgáltatás esetében nem elégséges 5 sornyi bekezdés egy honlapon. Minél komplexebb, annál több meggyőzés szükséges. Olcsóbb és egyszerűbb termékek esetébe rövidebb szöveg is elégséges lehet.

Mindig a termék és helyzet határozza meg.