Elektromos autó szerviz: a villanyautók tényleg nem romlanak el?

Elektromos autó szerviz: merre hány méter?

Az utakon egyre több hibrid és tisztán elektromos autóval találkozunk – nem véletlenül. Az elektromos autók és hibridek környezetkímélőnek és gazdaságilag is előnyösebbnek bizonyulnak hagyományos, robbanómotoros társaikénál. A képlet természetesen ennyire nem fekete-fehér, de nem is ezzel fogunk most foglalkozni. A kérdés inkább az, ha van egy elektromos autónk, hol találunk hozzá megbízható elektromos autó szerviz műhelyt? Hiszen ezekkel a járművekkel nem mehetünk be akárhova, mivel műszakilag teljesen más a felépítésük, mint más gépkocsiknak. Egyáltalán milyen alkatrészek és rendszerek szorulnak rendszeres ellenőrzésre az elektromos autó váza alatt? Mennyire ismerjük mi új autónk anatómiáját?

Elektromos autó szerviz: mit kell tudni ezekről a gépkocsikról?

Amikor tíz évvel ezelőtt vezetni tanultam a műszaki tananyag javarészt abból állt, hogyan épül fel egy robbanómotoros rendszer, milyen alkatrészek problémákat és hogyan kell az alapvető problémákat kezelni, amelyek még nem feltétlen igényelnek szakmunkásvizsgát. Például, hogyan cseréljünk olajat az autóban. Azóta a tananyag kicsit változott, de az általános műszaki ismeretek még most is a robbanómotoros autókra vonatkoznak, így amikor beújítunk egy elektromosat, akkor vajnyi keveset tudunk arról, mi van alattunk (előttünk). Egy ilyen autó esetében minden műszaki ismeretünk a kukába való. Na jó, majdnem minden.

Először az autó lelke, a motor, egészen más elven működik. Hétköznapi emberként elég annyit tudnunk róla, hogy ez egy erős villanymotor, amely az autó energiatároló egységéből nyeri az energiát és nem üzemanyagból. Ezt az akkut pedig küldő áramforrás csatlakozásával tölthetjük fel. A megbízható elektromos autó szervizben tudniuk kell, hogy az energiatároló egy túlnyomó részben nikkel-fém hibrid vagy lítium-ion akku. Működés közben a villanymotor mozgási energiává alakítja az akkumulátorból felvett elektromos energiát. A töltés lehet AC vagy DC, azaz egyen vagy váltakozó áramú. Már a motor mássága indokolttá teszi azt, hogy ne legyen minden autószerelő műhely alkalmas új kocsink szerelésére. Az elektromos autó szerviz más megközelítéssel és felszereléssel kell, hogy dolgozzon, mint egy hagyományos vállalkozás. Kevesebb mozgó alkatrész van ugyan ez eKocsiban, de cserébe bonyolult rendszerű, nagyfeszültségű akkumulátorokkal, összetett vezérlőelektronikával és hajtőművel kell megbirkózni, amelyek ráadásul tételeként is jelentős kiadásokat jelentenek a tulajdonosok számára, így semmiképp sem érdemes egy nevesincs szerelőre bízni a javítást.

Elektromos autó szerviz: mi az, amire ügyeljünk?

A motorral rendszerint nincs probléma. Ami miatt sokan aggódnak és a vélemények is nagyon megosztók, az akkumulátor helyzete. Sokan szkeptikusak és mindössze 3-4 évet jósolnak a villany autók energiatároló rendszerének. Ráadásul a csere – mondhat bárki bármit – nagyon költséges, amíg nem teszik lehetővé a cellánként történő javítást. Ez még a legedzettebb elektromos autó szerviz esetében is kőbe vésett rossz. Ha elromlott, az egész a kukába való. Állítólag vannak már próbálkozások arra, hogy ennek ne kelljen így történnie, de amíg a piacot a haszon hajtja, csak reménykedhetünk. Minden esetre egy sima akkumulátor cseréről beszélünk, mégsem mehetünk el bármely műhelybe ezzel a problémával. A nagyfeszültségű rendszer kiszereléséhez szakképzett szerelőkre van szükség, s őket megbízható elektromos autó szervizben találhatjuk meg. A balesetveszélyes helyzeten túl egy ilyen akku alsóhangon 160 kg, aminek kiemeléséhez speciális emelőre van szükség. Ezzel nem rendelkezik minden autószerelő. Az elromlott alkatrészről pedig a kiemelés után megfelelően kell gondoskodni, ami szintén limitáltá teszi azoknak a helyeknek a számát, ahol ez elvégezhető.

Az akkun kívül más problémás pontja nem igen van az elektromos autóknak, így az elektromos autó szerviz elsősorban karbantartással foglalkozik. Igen, erre még az eKocsiknak is szükségük van a biztonságos üzemeltetéshez. Az ő esetükben, ami rendszeres cserére szorul az a hajtóműolaj. Szintén rendszeresen jönnek a szoftverfrissítések is, amelyeket sajnos házilag nem tudunk megoldani.

A leggyakoribb oka annak, hogy egy elektromos autó a neki megfelelő szervizben köt ki ironikus módon a kontármunkák eredménye szokott lenni. Az ember a saját kárán tanul, ez kétségtelen, noha minden ilyen cikk arra törekszik, hogy felhívja a tulajdonosok figyelmét arra, hogy ezeket az autókat hozzájuk értő szakembereknek kell javítani és nem a nagyokat ígérő sufniszerelőnek.

Elektromos autó szerviz: mennyibe fog ez nekem kerülni?

Ez alapvetően a hibától vagy a szerviz munkadíjától függ. Összességében nem igaz, hogy az általános karbantartás többe kerülne egy elektromos autónál, mint egy hagyományosnál. Az alkatrészek cseréjénél már mutatkozhatnak meg különbséget, de ez az autó típusától és az alkatrész mibenlététől is függ. Minél nagyobb lesz az igény és a kereslet, az árak a jövőben annál kedvezőbben fognak alakulni. Az elektromos autó a közeljövőben egy gyorsan megtérülő befektetés is lehet.